loading...
Saitel
سید محسن جعفری علوی بازدید : 461 سه شنبه 21 مهر 1394 نظرات (0)

 

نکته :تار عنکبوت نسبت به دیگر مواد آلی ۸۰۰ برابر خاصیت عایق بندی گرمایی بهتری دارد!

 

دانشمندان دانشگاه  Iowa State رشته‌های آلی را مورد آزمایش قرار داده‌اند و به این موضوع پی برده‌اند که تار عنکبوت، یک عایق طبیعی فوق‌العاده در برابر گرما است. این ماده در برابر گرما‌، نسبت به هر ماده‌ی آلی دیگر، ۸۰۰ برابر مقاومت‌تر است.

دانشمندان برای جمع آوری ژنهای عنکبوت طلایی ، عنکبوتها را در نیتروژن مایع قرار می دهند تا منجمد شوند سپس پیکر یخ زده آنها را آسیا می کنند و بصورت گرد قهوه ای در می آورند هر یک از سلولهای بدن عنکبوتها حامل ژنهای ابریشم تار است این ژنها را از این گردگیری می آورند و سپس با یک پیپت نازک شیشه ای درون سلول تخمک بز گذاشته می شوند .

 محصول تار ابریشم حاصل از شیر این بزها از لحاظ کیفی به پای تار طبیعی عنکبوت نمی رسد اما از لحاظ خواص ظاهری شبیه تار طبیعی این عکبوت است با وجود آنکه مقاومت تار تولید شده کمتر از نصف مقاومت تار طبیعی عنکبوت است سختی و استحکام آن سه برابر سایر الیاف دست ساز است .همچنین  این تار ، کشسان و انعطاف پذیر است.

ساختمان  تار عنکبوت

تار عنکبوت از پروتئین رشته ای فیبروئین ساخته شده است . این پروتئین از آمینو اسید های آلانین و گلیسین ، سرشار است . بیشتر رشته های پلی پپتیدی سازنده ی این پروتئین ، به صورت صفحات بتا آرایش یافته اند . این صفحات در زمینه ای از رشته های آمینو اسید به صورت صفحات آلفا جای گرفته اند . مارپیچ های آلفا با بی نظمی زیادی به هم پیچیده اند و همین بی نظمی باعث خاصیت کش سانی تار می شود .یکی از ویژگی های جالب تار عنکبوت این است که مقدار زیادی نمک و مواد ضد باکتری و ضد قارچ دارد که در برابر حمله ی باکتری ها و قارچ ها از آن محافظت می کند.

کاربرد ها

تار عنکبوت از فولاد محکم تر است و تقریبا 9 برابر سخت از فولاد است . با وجود
این ، در مقایسه با فولاد بسیار سبک و انعطاف پذیر است و قدرت کشسانی آن 12 برابر پلاستیک است.

از این رو برخی آن را فولاد زنده نامیده اند . این فولاد آن قدر محکم است که می توان از آن توری ساخت .و با آن یک بوئینگ 747 را متوقف کرد و در عین
حال ، آن قدر سبک و انعطاف پذیر است که می توان از آن لباس تهیه کرد . بنابر این،
کاربرد های آن در پزشکی و صنعت زیاد است
.

 

کاربرد در پزشکی


به دلیل محکمی و در عین حال انعطاف پذیری ، می توان از آن برای تهیه ی نخ جراحی ، زردپی و رباط مصنوعی و دستکش های جراحی بهره برد . تار عنکبوت نقش ضد عفونی کننده و پانسمانی نیز دارد . زیرا عنکبوت برای حفاظت تار پروتئینی خود در برابر باکتری و قارچ ها ، تارش را به مواد ضد باکتری و ضد قارچ آغشته می کند . از این رو می توان از آن برای پانسمان زخم استفاده کرد

.

کاربرد در صنعت:


 1. تولید طناب های بسیار محکم برای کوهنوردی ، چتر نجات و...

 2.
تولید تور های ماهیگیری محکم

 3.
تولید لباس غواصی مقاوم در برابر کوسه ها

 4.
تولید لباس ضد گلوله


همانطور که همه‌ی شما می‌دانید، تارهای عنکبوت بسیار منعطف و قابل کشش هستند. این قابلیت کشش و همچنین رسانایی گرمایی این تارها، می‌تواند یک ایده‌ی نو در تکنولوژی تولید مواد عایق به دست بشر باشد.

ساخت جلیقه ضد گلوله


درحالیکه تا جنگ جهانی دوم استفاده از جلیقه ضد گلوله تنها  به واحدهای زرهی خط شکن محدود بوده  و بصورت ورقه های سنگین پرس شده از فولاد سخت ساخته می شده است،  تاریخ ذکر می کند که لطفعلی خان زند ۲۵۰  سال پیش بارها در هنگام جنگ از بین آماج گلوله لشکریان انبوه آغامحمدخان بطورمعجزه آسائی سالم عبور می کند ولی کسی سخنی ازجلیقه نمدی ضد گلوله او به میان نمیآورد.

شاید تاریخ نگاران ما بیش از آنکه به هنردست نمدمالان عشایر این سرزمین واقف باشند به اثر طلسم دعانویسان یا قهرمانان روئین تن اساطیری آن اعتقاد داشته اند و شاید هم این جزء اسرار مگوی خان شجاع زند بوده که بعنوان اولین مبتکر جنگهای چریکی و مدعی پادشاهی ایران ، بقولی در همین ارک بم که در زلزله اخیر خراب شد، بعد ازاینکه یک صبح تا غروب یک تنه می جنگد ، بالاخره وقتی زخمی دستگیر میشود، بزرگترین الماس  آن زمان جهان را نیز بر بازوی خود داشته است.

 

به هر حال تکنولوژی امروزدنیا دوباره به همان الیاف نبافته نمدی عشایرما رسیده است منتها بجای الیاف پشم از الیاف مصنوعی سبکتر و محکم تر استفاده میکند تا در مقابل قدرت و سرعت بیشتر گلوله اسلحه های مدرن امروزی  دوام بیاورد.

یک نوع الیاف دیگر که اخیرا رایج شده،ابریشم عنکبوت نام دارد. بر روی بزها کارهای ژنتیکی انجام شد تا بتوان از آنها در تولید جزء شیمیایی ابریشم عنکبوت استفاده نمود.

نخ بخیه با تار عنکبوت


نخ بخیه، را پزشکان برای دوختن محل جراحت پس از عمل جراحی بکار می برند . نخ های بخیه تهیه شده از ابریشم عنکبوت بسیار ظریف تر و باریکتر از نخ های بخیه فعلی خواهند بود . این نخ های بخیه را میتوان برای بخیه زدن محل های جراحی بسیار ظریف و میکروسکوپی بکار برد ، بدون آنکه اثری از زخم باقی بماند .

برخی از مواد بکار رفته در نخ های بخیه فعلی تجزیه پذیر زیستی اند اما آنها را نمی توان در همه نوع جراحی بکار برد . نخ بخیه تار عنکبوتی به اندازه ای مقاوم خواهد بود که برای هر نوع جراحی کارآیی داشته باشد . این نوع بخیه ها قرار نیست پس از بهبودی زخم از بدن دور شوند (کشیدن بخیه )چرا که به طور طبیعی جذب بدن می شوند .

تور ماهیگیری با تار عنکبوت


تورهای ماهیگیری فعلی از جنس نایلون هستند و این ماده تجزیه پذیر زیستی نیست وقتی ماهیگیران تورهای ماهیگیری فرسوده شان  را در ساحل باقی می گذراند یا در آب رها می کنند ، این تورها به پرو بال پرندگان می پیچند یا ماهی ها در لابلای آن گرفتار
می شوند و جانشا ن را از دست می دهند .

تورهای ماهیگیری تهیه شده از تار عنکبوت  پس از مدتی در طبیعت تجزیه می شوند و می پوسند و از بین می روند و خطری برای حیات وحش بوجود نمی آورند بنابراین چنین تورهایی به حفظ محیط زیست هم کمک خواهد کرد .

پانسمان با تار عنکبوت


در دوران جنگ داخلی در ایالات متحده سربازان تار عنکبوت گردآوری می کردند تا روی زخم هایشان  را بپوشانند و پانسمان کنند . تار عنکبوت از دیرباز در پزشکی کاربرد داشت اما  تار عنکبوت به اندازه کافی وجود ندارد که  در پزشکی امروز مرسوم شود .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به وب سایت خوش امدید : در این وب سایت مطالب زیست شناسی و شیمی به شما کاربران عزیز ارائه می شود. شما می توانید عضو شدن در وبلاگ می توانید مطالب خود را با نام خودتان به ثبت برسانید. باتشکر مدیر سایت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون در مورد وبلاگ خودنتون چیه؟؟؟
    امکانات

    ابزار امتیاز دهی




    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
  • کد نمایش افراد آنلاین
  • Online Users
    Online Users
    Online Users

    کد آهنگ

    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 38
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 1,051
  • بازدید سال : 19,851
  • بازدید کلی : 72,057
  • کدهای اختصاصی